Essays

 

Op deze pagina staan essays geschreven door de verschillende groepsleden. De essays zijn geschreven over een bepaalde trend in de IBL branche. Door deze essays kunnen we een beter inzicht krijgen in de wereld waar wij na onze opleiding zullen belanden. 

 

Duurzaamheid in de marketing
 

Door Laurens Lamper


Duurzaamheid is in deze dynamische samenleving een steeds belangrijker begrip. Het besef dat men de wereld op deze manier tegenwerkt is als een bom ingeslagen de laatste jaren en de roep om een “groenere” samenleving is dan ook gigantisch. De consumenten hebben dit ook door. Op grote schaal wordt er tegenwoordig thuis al begonnen aan een beter milieu. Door bijvoorbeeld afval te scheiden en te recyclen probeert men een duit in het zakje te doen.
Maar waar de consumenten ondertussen het goede voorbeeld geven, blijven de marketeers achter door nog steeds door te gaan met het milieu vervuilen. Men maakt nog steeds op een manier reclame wat slecht is voor het milieu. Een goed voorbeeld is het gebruik van folders in plaats van ander soort advertenties. De folders bereiken wel een grote doelgroep, omdat die bij iedereen in de bus valt. Maar uiteindelijk zullen deze folders in één streep door gaan naar de prullenbak. Het gebruik van sociale media en internet kan veel beter worden uitgebuit. Het scheelt veel meer gedrukte media in plaats van al die folders wat ook niet goed voor het milieu is.
Ook geeft men het slechte voorbeeld door zelf nog in grote auto’s te rijden, waardoor het juist een botsing oplevert met het groene wat ze willen uitstralen. In plaats van deze auto’s is bijvoorbeeld een toyota prius een ecologisch betere variant.
Een ander goed voorbeeld van het aanpakken van dit probleem is het weigeren van bedrijven die dan niet zullen overstappen. Door deze bedrijven uit te sluiten, zullen die zich misschien ook beseffen dat wanneer ze mee willen ze zich ook zullen moeten aanpassen aan de nieuwe maatstaven.
Dit zijn kleine maar wel schrijnende voorbeelden. Er valt op dit vlak veel te verbeteren en dit moet een gat in de markt zijn voor bedrijven die pretenderen dat ze groen zijn. Dit kunnen ze aanpakken door op deze manier het groene beeld van hun bedrijf te vergroten  en goodwill te creëren bij de consument.

 


Essay over een ontwikkeling in IBL


Door Raoul Bruger

 

Er zijn nog niet echt veel ontwikkelingen in de IBL branche omdat deze branche nog relatief nieuw is.Maar een algemene ontwikkeling, wat dus ook geldt voor de IBL branche is het toegenomen gebruik en inzet van het internet.Het internet is een belangrijke raadpleger geworden voor de IBL branche en er is dus veel relevante informatie te vinden.

Een specifieke ontwikkeling voor de IBL branche die ik tegenkwam is dat bedrijven in hun vacatures als opmerking plaatsen dat voor bepaalde functies nadrukkelijk wordt gehint naar een IBL opgeleide, omdat men de algemene economische kennis en taalkundigheid van de IBL’ers zeer op prijs stelt.

IBL’ers kunnen namelijk met hun brede aanbod van vakken in veel economische sectoren ingezet worden, van bedrijfseconomie tot marketing of internationale sales. 

Er wordt duidelijk dat international business and languages een echte erkende opleiding is geworden en omdat het aantal studenten van deze opleiding vrij klein is, zijn ze des te waardevoller in de branche en zul je dus sneller aangenomen worden dan bijvoorbeeld een bedrijfseconoom. En dat alleen omdat het aantal studenten gewoon veel kleiner is bij de IBL.

Men kan dus ook goede kwaliteit verwachten van de IBL’ers omdat er maar weinig Nederlanders zijn met zo veel algemene economische kennis en zo veel taalervaring door middel van buitenlandse stages en/of studies in het derde jaar.

Daarom ziet een bedrijf met bijvoorbeeld een openstaande marketingfunctie liever een IBL’er omdat men veel algemene kennis heeft en bovenop een marketeer ook nog eens 3 vreemde talen beheerst. De ontwikkeling is dus dat er door het opkomen van het internet en de online vacatures de IBL branche steeds meer wordt gevraagd voor bijvoorbeeld een marketingfunctie en dat het steeds meer wordt verkozen boven andere algemene economische hbo bachelors.

 


 

Multiscreen synchronized advertising
 

Door Laurens Schraa
 

UM deed dat in samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen. ‘Multiscreen synchronized advertising’ is een nieuwe vorm van adverteren, aldus Menno van der Steen, director business innovation & performance bij UM: ‘De reclamevorm bestaat uit het synchroon tonen van uitingen van hetzelfde merk, op meerdere schermen tegelijk.

Media-multitasken is een vorm van reclamevermijding, aangezien de aandacht van de consument tijdens commercialblokken op televisie verplaatst van televisie naar andere mediumtypen.

Een experiment (N=141) is uitgevoerd door de sectie Communicatiewetenschap (RU) in samenwerking met Universal Media. De respondenten keken een aflevering van The Voice of Holland. Tijdens het reclameblok moesten zij een taak (vragen beantwoorden over het programma) op een laptop uitvoeren. Naast de taak in het scherm werden tegelijk synchrone en a-synchone banners getoond die de TVC ondersteunden. 

Wat bleek: respondenten die synchroon een ondersteunende banner zagen, konden de reclameboodschap uit de TVC even goed terugspelen als de controlegroep (niet multitaskers). Interessant volgens UM is dat dit een onbewust effect was: de reclameherkenning was namelijk net zo laag als bij de controlegroep.

‘Het lijkt erop dat je door multiscreen synchronized advertising een boodschap (onbewust) kan overbrengen die anders niet was doorgekomen bij de doelgroep’, aldus Van der Steen, ‘Dit pleit voor TV formats waarbij multitasking gekanaliseerd wordt naar een gecontroleerde omgeving op tweede schermen zoals tablets en smart phones. Het is ook belangrijk dat het technisch mogelijk wordt gemaakt om TV reclame te synchroniseren met online platformen.’

 


Ontwikkeling in het vakgebied International Business and Languages ‘Het Internet’

 

Door Stephan Enckhof

 

Het internet speelt tegenwoordig een grote rol in verschillende vakgebieden. Het internet heeft het een hoop mensen makkelijker gemaakt contact te leggen met klanten, maar ook heeft het internet het werkzoekenden makkelijker gemaakt werk te vinden omdat vacatures overal te raadplegen zijn. 

Het vakgebied International Business and Languages heeft vooral baat bij het leggen van contact met klanten via internet, en dan vooral in het buitenland. Tegenwoordig kan men eenvoudig een mail sturen, of vragen stellen aan mensen zonder dat er een maand op antwoord gewacht hoeft te worden. De wereld is door internet sneller met elkaar gaan communiceren. Om dit standpunt te versterken heb ik een artikel uit een vakblad genomen. Helaas kon ik in de offline vakbladen niets relevants vinden over dit onderwerp, dus heb ik er een via internet genomen. (zie bron onderaan essay) 

In dit artikel heeft men het over web 2.0 waarin de content op het internet een grotere rol gaat spelen. Met andere woorden, informatie op internet wordt belangrijker. Voor IBL’ers betekend dit dat er meer via het internet gehandeld moet worden. Een cliëntenkring moet worden opgebouwd via het internet. Dit kan zo nog internationaler, omdat grenzen vervangen en afstanden tussen landen en mensen ‘kleiner’ worden. Dit bevorderd de internationale handel en daardoor ook de vraag naar goede IBL’ers die deze contacten moeten opbouwen.

Je ziet nu ook een stijgende trend van een groeiende vraag naar IBL’ers omdat deze contacten makkelijker bereikbaar worden en daardoor de internationale handel toeneemt. Conclusie: het internet speelt een steeds grotere rol in het vakgebied IBL en daardoor stijgt ook de vraag naar goede IBL’ers.

 


Een grote trend niet alleen binnen IBL maar op meerdere vlakken is social media.


Door Robin Volkers


Social media is bijna niet meer weg te denken uit het moderne zakenleven.

Het is een makkelijke manier om in contact te komen en blijven met je klanten, dit komt natuurlijk erg van pas voor bedrijven. Met behulp van social media kunnen ze ook informatie vergaren over de maatschappij en hun doelgroep. Social media helpt jouw bedrijfsnaam te verspreiden van consument naar consument, mensen praten over je bedrijf omdat ze het dagelijks tegenkomen en erin geïnteresseerd zijn. De bedrijven kunnen op hun beurt makkelijk aftasten wat hun doelgroep nou wil, en kunnen ze op de hoogte houden met bepaalde acties van het bedrijf en waarmee zij bezig zijn.


Toch heeft social media niet alleen voordelen, het kan ook fikse nadelen hebben.

Zoals ik net zei verspreid het zich heel snel van consument naar consument, wanneer het bedrijf een fout begaat kan dit erg snel uitgroeien tot een groot schandaal. Zie bijvoorbeeld de ramp van BP, Dit werd veelvoudig getweet en op facebook gezet en mensen praatte er veel over. Dit zorgde voor erg veel negatieve reacties op BP. Al met al kan social media erg handig zijn voor een bedrijf maar zodra je een grote fout maakt kan dit ook erg negatief zijn. 

Maak jouw eigen website met JouwWeb