Vakbladen
Op deze pagina word er door ons gekeken naar 3 vakbladen die voor ons relevant zijn. Dit wil zeggen dat wij ons daar later zien werken of dat het werkveld ons in ieder geval interesseert. Uiteraard is het vakblad relevant voor onze opleiding, IBL.

Titel: Vastgoed magazine
Doelgroep: Het vakblad Vastgoed magazine richt zich op makelaars en vastgoedondernemers in Nederland die graag op de hoogte gehouden willen worden van wat er zich in het vakgebied makelaardij ontwikkeld. Het vakblad richt zich op makelaars die hun vak serieus nemen en graag serieuze informatie willen hebben, zoals cijfers, ontwikkelingen et cetera.
Doelstellingen: Vastgoed magazine heeft als doelstelling het verspreiden van informatie aan makelaars die relevant is en op detail ingaat op ontwikkelingen binnen het vakgebied. Dit betekend diepgaande artikelen en interviews met mensen binnen de branche.
Inhoud: Het vakblad Vastgoed magazine, geeft maandelijks al het nieuws binnen de makelaarsbranche door aan de makelaar die het belangrijk vindt om op de hoogte te blijven. Dit doet het vakblad door verschillende columns te schrijven en zogeheten ‘expertblogs’ in het vakblad te zetten. Die blogs worden geschreven door makelaars uit het gehele land en geven een goede weerspiegeling van de plaatselijke woningmarkt.
Ook wordt de politiek maandelijks behandeld omdat het binnen de verschillende partijen verschillend wordt gedacht over de woningmarkt op dit moment. Denk hierbij aan de hypotheekrenteaftrek. Zo worden makelaars op de hoogte gehouden vanuit het makelaarsperspectief.
Oplage: het vakblad Vastgoed heeft een multimediale oplage, wat betekend dat het zowel via internet als via een fysiek tijdschrift wordt uitgegeven. Het tijdschrift heeft maandelijks een oplage van 10.000 stuks in Nederland. Dit is meer dan het aantal makelaars in Nederland, dat zijn er namelijk 6500, maar aangezien het blad ook gericht is aan vastgoedondernemers, is de oplage hoger.

Titel: Tijdschrift voor Marketing
Doelgroep: Dit tijdschrift heeft als doelgroep mensen die al in de marketing actief zijn en hun kennis willen verbreden.
Doelstellingen: Doel van het vakblad Marketing is om de mensen die actief zijn in de marketing op de hoogte te houden van de actualiteit in hun vakgebied en hun kennis te verdiepen.
Redactionele inhoud: marketingmix, onderzoek, strategie en merken zijn de onderwerpen dit aanbod komen in dit vakblad.
Het meest interessant in dit vakblad vind ik het interview met cultureel antropoloog en auteur Simon Sinek. In dit interview verteld Sinek over bedrijven waarbij het slechter gaat. Vaak wordt er alleen naar cijfers gekeken en vaak staan de aandeelhouders centraal in plaats van de klant.
Wanneer het slecht gaat met een bedrijf is het slim om te kijken waar je huidige klanten behoefte aan hebben en wie zich in de toekomst zich daarbij aansluiten. Dit heeft op de lange termijn meer voordeel dan je op de cijfers te richten.
Bedrijven moeten teruggaan naar de 'why'. Een bank moet er bij stilstaan waarom ze zijn ontstaan en welke problemen ze moeten oplossen.
Oplage: 11x per jaar

Titel: Fenedex press
Doelgroep van het vakblad: Dit vakblad richt zich vooral op bedrijven die actief zijn in de internationale markt. Bijvoorbeeld bedrijven die veel aan export doen.
Doelstelling van het vakblad: Het hoofddoel van het blad is ook hier het informatie geven aan de doelgroep over hun branche, de export branche. Ook hier wordt er geprobeerd ideeën over te brengen op ondernemers en bedrijven. (Personeels)advertenties komen ook in dit blad voor.
Redactionele inhoud van het vakblad: Hier wordt ook de doelstelling van het blad gevolgd. Men probeert aan spelers op de internationale markt over deze markt te informeren. Het doet dit via artikelen over deze markt over bijvoorbeeld nieuwe trends. Daarnaast worden ook bedrijven en mensen die actief zijn op deze markt aan het woord gelaten om een beeld te schetsen van wat er speelt en hoe de markt in elkaar zit. Export is de belangrijkste factor in dit vakblad, allerlei dimensies zoals regelgeving, welk product waar gewild is en dergelijke worden beschreven.
Oplage: 4000
Maak jouw eigen website met JouwWeb